Human Factors
errare humanum est, oftewel vergissen is menselijk.
Human Factors komen oorspronkelijk uit de lucht- en ruimtevaartsector. Het is bedoeld om bewustwording te creëren bij piloten en onderhoudspersoneel in factoren die de werkzaamheden kunnen beïnvloeden.
Dat Human Factors zich hebben bewezen is in menigeen onderzoek beschreven. Dit is ook de reden dat Human Factors zich steeds verder beginnen te verspreiden binnen andere sectoren. In Engeland wordt het o.a. ingezet binnen de zorgsector. Hier wil ik graag in meegaan door een training op te zetten voor (zorg)medewerkers die door (zorg)medewerkers is samengesteld. Dit doe wij door een uitgebreide intake te houden op de werkvloer waaruit belangrijke punten naar boven komen die wij tijdens de training behandelen.
De trainingen die ik geef zijn niet alleen bedoeld voor medewerkers op de werkvloer maar ook voor het management. Deze kunnen in een aparte sessie worden getraind zodat iedereen binnen een organisatie dezelfde informatie heeft en rekening kan houden met Human Factors.




Tijdens de Human Factor training worden de volgende 12 aandachtsgebieden behandeld:
- Gebrek aan communicatie;
- Zelfgenoegzaamheid;
- Gebrek aan kennis;
- Afleiding;
- Gebrek aan teamwork;
- Vermoeidheid;
- Gebrek aan bronnen;
- Werkdruk;
- Gebrek aan assertiviteit;
- Stress;
- Gebrek aan bewustzijn;
- Normen.
Deze zogenaamde Dirty Dozen worden niet alleen theoretisch behandeld (Wat is het) maar vooral middels interactieve werkvormen door de deelnemers ervaren (hoe ga ik hiermee om).
Individuele coaching
Bovenstaande aandachtsgebieden kunnen ook worden behandeld tijdens individuele coaching-sessies. Hiermee wordt de mogelijkheid geboden om dieper in te gaan op persoonlijke aspecten met betrekking tot de 12 aandachtsgebieden. Daarnaast kunnen ook andere werkgerelateerde coachinggesprekken plaatsvinden. Informatie betreft de mogelijkheden en kosten die hieraan verbonden zijn kunt u opvragen middels het contactformulier.